سندرم کنه انگلی زنبور عسل (PMS) Parasitic Mite Syndrome

 
 

برای زنبورداران اغلب مشکلات پیچیده ای در مدیریت روزانه کلنی ها به وجود می آید. کنه های واروآ ، ویروس ها یا ترکیبی از هر دو می توانند آسیب قابل توجهی به کلنی های زنبور عسل وارد کنند. و در این میان است که وضعیتی به نام سندرم کنه انگلی" Parasitic Mite Syndrome "  بوجود می آید.

؛؛ این مطلب شما را با اصول اولیه سندرم پیش از قاعدگی، علائم و نحوه مدیریت آن آشنا می کند. ما همچنین بهترین روش‌ها را برای سلامت زنبور عسل توضیح می‌دهیم تا مطمئن شوید که زنبورهایتان کندویی شاد و سالم خواهند داشت.

سندرم کنه انگلی چیست؟
وضعیتی که در آن کلنی زنبورهای عسل شروع به زوال، کاهش و در نهایت مرگ می کند، به عنوان سندرم کنه انگلی (PMS)  شناخته می شود. دلیل این مشکل یا سندرم  PMS توسط پاتوژنی ایجاد می شود که هنوز شناخته نشده و باعث ایجاد چنین علائمی در نوزادان می گردد.
با این حال هر زمان که این سندرم رخ می دهد، همیشه هجوم های واروآ همراه با آن ظاهر می شود. علائم این مولد شبیه به دیگر بیماری ها است . کلنی های آسیب دیده نشانه هایی از لاروهای سفید را نشان می دهند که توسط کارگران نوک می زنند یا جویده می شوند.

آلودگی کنه واروآ و PMS
کنه های واروآ انگل های خارجی زنبورهای عسل هستند که بسیار ریز و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز دیده می شوند. معمولا کنه های واروآ برای تغذیه به زنبورهای عسل بالغ وابسته هستند. و هنگامی که روی لاروها و نوزادان در حال رشد تکثیر می شوند، باعث بدشکلی و ضعیف شدن زنبورها ، همراه با انتقال ویروس های مختلف می شود.

جمعیت های عسل با آلودگی کم معمولاً علائمی ندارند یا دارای علائم بسیار کم هستند. با این حال و با افزایش کنه ها، علائم بیشتر نمایان می شوند. کنه‌های واروآ می‌توانند در عرض 3 تا 4 سال به جمعیت زیادی مبدل شوند و همچنین باعث پراکندگی نوزادان، زنبورهای عسل خزنده و اختلال در عملکرد پرواز می‌شوند ، وزن زنبورهای کارگر را کاهش ‌دهند و طول عمر آنها را به حداقل برسانند. همچنین شامل الگوی غیرعادی بچه داری، درپوش جویده شده و لاروهای فرورفته در کنار سلول است که به تدریج دلیلی برای کاهش جمعیت زنبور عسل، تجزیه کلنی و مرگ شد. و این علائم کلنی زنبور عسل معمولا PMS  نامیده می شود.

علائم چیست؟
  وجود کنه های واروآ با الگوهای مولد خالدار در زنبورهای بالغ وجود دارند.
  می‌توانید کنه‌هایی را ببینید که روی بچه‌های مهر و موم شده می‌خزند.
  کنه ها در سلول های باز مولد نیز یافت می شوند.
  کاهش تولید جمعیت بالغ
  تا زمانی که لاروهای جویده شده پوسیدگی یا رنگ خود را تغییر ندهند هیچ بویی وجود ندارد.
  سطوح کنه‌های واروآ اغلب پرخاشگری، حداقل تخم‌ها، لاروهای در حال رشد، زنبورهای خزنده در نزدیکی تقویت کندو یا زنبورهای مبتلا به DMV را نشان می‌دهند.

چرخه زندگی
این انگل ها برای بقا و تولید مثل به میزبان زنبور عسل متکی هستند. کنه Varroa فقط می تواند بر روی نوزادان تولید مثل کند، در حالی که کنه ماده بالغ می تواند از زنبورهای عسل بالغ تغذیه کند. بنابراین چرخه زندگی کنه های واروآ در کلنی زنبورهای عسل اتفاق می افتد.معمولاً کنه‌های ماده واروآ در مقایسه با نوزادان کارگر بیشتر روی نوزادان نر تخم می‌گذارند. این به دلیل چرخه زایی طولانی تر نرها اتفاق می افتد.

مراحل تولید مثل کنه واروآ به شرح زیر است :
  کنه‌های بالغ واروآ در مرحله پیش از درپوش‌گذاری وارد سلول‌های مولد زنبور عسل می‌شوند و زمانی که سلول مولد درپوش می‌شود حدود دو تا پنج تخم می‌گذارند.
  اندازه تخم گذاشته شده حدود 0.5 میلی متر طول دارد و در مکان های مختلف از جمله دیواره ها، کف سلول و گاهی مستقیماً روی لارو اعمال می شود.
  تخم گذاشته شده ابتدا به عنوان نر شناخته می شود و تخم های بعدی ماده هستند.
  کنه‌های واروآ پس از هچ شدن، دو مرحله لاروی دیگر به نام‌های «پروتونیمف» و «دوتونیمف» را قبل از بالغ شدن پشت سر می‌گذارند. کل این دوره برای کنه های نر واروآ 5 تا 6 روز و برای ماده ها 7 تا 8 روز طول می کشد.
  فرآیند جفت گیری در داخل سلول های مولد اتفاق می افتد. کنه های نر واروآ پس از آن در داخل سلول می میرند.
  همراه با زنبورعسل در حال تولد ، کنه های ماده واروآی جوان از سلول مولدین خارج می شوند.
  پس از دو هفته کنه های دختر واروآ در یک سلول مولد دیگر تخم می گذارند. طول عمر آنها معمولاً حدود دو ماه است. با این حال می تواند بین لایه های ﻛﻴﺘﻴﻨـی زنبورهای عسل بالغ زمستان گذرانی کند.

ویروس بال تغییر شکل یافته و PMS
همراه با آلودگی واروآ، شایع ترین بیماری ها نیز بوجود خواهد آمد. ویروس (DWV) بال تغییر شکل یافته، این ویروس در بسیاری از کلنی های زنبور عسل بدون هیچ علامت قابل مشاهده ای وجود دارد. با این حال هنگامی که جمعیت کنه واروآ وجود دارد، غلظت DWV افزایش می‌یابد و ممکن است بال‌های زنبورها تغییر شکل یابد. زنبور عسل و کنه می توانند ویروس DWV از زنبوری به زنبور دیگر یا از طریق کنه در طول تغذیه پخش می شوند.  ویروس فلج حاد زنبور عسل (ABPV) نیز اغلب با فروپاشی کلنی ، ناشی از کنه های انگلی مرتبط هستند.

بررسی کلنی برای PMS
بررسی منظم همه کندوها، به ویژه نوزادان غیرممکن است. با این حال این یک روش مدیریتی ضروری برای پایش و پی بردن به وجود یا عدم وجود بسیاری از بیماری ها و آفات توسعه یافته است.برای زنبورداران این یک روش موثر و اقدام پیشگیرانه برای تعیین هر گونه آفات عجیب و غریب موجود در کندو از جمله کنه واروآ است.

تجهیزات و روش مورد نیاز
شما به یک دودی، لباس محافظ و اهرم کندو نیاز دارید. مراحل شامل موارد زیر خواهد بود:

  در داخل زنبورستان باید چند چیز را بررسی کنید، مانند کندوهایی که ظاهر خوبی ندارند، اجساد مرده در جلوی ورودی، یا جایی که مشاهده می کنید که جمعیت زنبورهای عسل به سرعت در حال کاهش است.
  دودی خود را روشن کنید و کندو را باز کنید، سپس قاب را از مرکز کندو که از بخش قابل توجهی از بچه ها تشکیل شده است خارج کنید. اگر ملکه ای در داخل کندو دیدید، آن را با احتیاط به عقب برگردانید، سپس زنبورهای باقیمانده را به داخل کندو تکان دهید.
  سپس جمعیت زنبور عسل و سطح مولدین را تجزیه و تحلیل کنید.  

این دستورالعمل ها برای هر زنبوردار در زمان بازرسی کندو ضروری است و به عنوان یک زنبوردار هنگام بررسی کندو با استفاده از دستورالعمل های ذکر شده می توانید ظاهر PMS را مشاهده کنید. گاهی اوقات شناسایی و قرار دادن علائمی که این کنه ها می توانند روی نوزادان و زنبورهای عسل ایجاد کنند دشوار خواهد بود.

مزایای روش های ذکر شده شامل گنجاندن آسان آنها در کلنی زنبور عسل یا زنبورستان است. با این حال اشکال این است که مشاهده ، به ندرت سطوح پایین هجوم یک آفت عجیب و غریب را تعیین می کند.آفات عجیب و غریب از جمله کنه های واروآ حدود 1 تا 2 سال قبل از ظاهر شدن علائم طول می کشد. همچنین پی بردن به جدول زمانی PMS مشکل است. شاید احساس کنید که چنین کنه هایی در عرض یک شب کلنی سالم را شکار کرده اند.

یکی دیگر از معایب استفاده از این روش بازرسی این است که حتی زمانی که کلنی به شدت آلوده است ، نمی توانید علائم واروآ را در زنبورهای بالغ مشاهده کنید. به همین دلیل است که متخصصان پیشنهاد می کنند این روش نظارت را با شستشوی الکل ترکیب کنید. بازکردن معمولی نرها یا تکان دادن پودر قند بهترین راه تشخیص است.

1. روش پودر شکر
  روش شیوع کنه در جمعیت زنبور عسل را تخمین می زند.
  یک شیشه مرباخوری یا هر ظرف دیگری که حاوی درب ساخته شده از پارچه سخت افزاری ⅛ اینچی یا مواد مشبک بردارید. اگر نمی توانید یک قابلمه با درب مشبک پیدا کنید، می توانید یک درب توری برای ظرف خود طراحی کنید.
  حدود 200 زنبور عسل را از نوزادان در حال تولد را در شیشه تکان دهید.
  پس از افزودن 2 تا 3 قاشق غذاخوری پودر قند با درب شیشه 6× ، دهانه شیشه را ببندید.
  شیشه را برای چند دقیقه کنار بگذارید تا زنبورها با شکر مخلوط شوند.
  سپس شکر را از شیشه روی سطح صاف و تمیزی که باید سفید باشد تکان دهید. به یاد داشته باشید که می توانید آن زنبورها را به کلنی برگردانید زیرا آنها کشته نمی شوند. اگر در هر 200 زنبور عسل بیش از ده کنه می بینید، بهتر است اقدامات   مناسب را انجام دهید تا بتوانید جمعیت کنه ها را کنترل کنید. (برای انجام چنین فرآیندی ذره بین لازم است)

2. روش تخته چسبناک
  این روش به تعیین کل جمعیت کنه های موجود در کندو کمک می کند.
  می توانید یک تخته چسب با شبکه های پیش چسب و نمونه برداری که روی سطح کشیده شده اند را از هر شرکت عرضه کننده زنبورداری خریداری کنید. از طرف دیگر تخته های چسبنده از یک ورق کاغذ سفید سفت ساخته می شوند.
  روی سطح بالایی کاغذ رو به روی زنبورهای عسل از اسپری روغن آشپزی بپاشید. همچنین یک لایه نازک از ژله نفتی بمالید تا یک تخته چوبی خانگی درست کنید.
  تخته چوب یا کاغذ را بین دو سیم توری پوشیده شده از بالا و پایین قرار دهید تا زنبورها نتوانند از چسبیدن روی سطح خودداری کنند.
  تخته چوب را در کندو در طبقه پایین نگه دارید. انجام این کار باعث می شود که بخش عظیمی از کنه از روی زنبورها بیفتد. از صفحه توری می افتد و به تخته سفید می چسبد.
  بعد از 24 ساعت تخته را بردارید و تعداد کنه ها را بشمارید. اگر کنه هایی بین 60 تا 190 پیدا کردید، با توجه به اندازه جمعیت زنبور عسل، بهتر است اقدامات مناسب را انجام دهید.

3. روش شستشو با الکل
  مانند روش پودر شکر این روش نیز به زنبوردار نیاز دارد تا زنبورهای بالغ را تکان دهد یا داخل ظرف تمیزی برسند تا حضور کنه‌های واروآ را اندازه‌گیری کنند.
  حدود 2 اینچ الکل مالشی را در یک شیشه تمیز حاوی درب بریزید.
  تقریباً 200 زنبور بالغ را از یک قاب با یک نوزاد در حال تولد را به داخل شیشه تکان دهید.
  شیشه را به شدت به مدت حداقل نیم دقیقه تکان دهید، سپس محفظه را برای مشاهده کنه های مرده مشاهده کنید. اگر در هر 200 زنبور 10 کنه یا بیشتر پیدا کردید، باید کلنی را درمان کنید.
  بیماری های مولد و کنه های واروآ در زنبورهای عسل اروپایی و ملکه زنبور عسل وجود دارد

4. بازرسی نوزادان زنبور نر
به یاد داشته باشید که بازرسی نوزادان زنبور نر فقط گاهی قابل اعتماد است. با این حال می توانید از این روش برای بررسی میزان نسبی آلودگی به واروآ استفاده کنید.

  هر گونه قاب نوزاد زنبور نر درپوش دار را در داخل کندو که معمولاً در حاشیه لانه بچه قرار دارد، تعیین کنید.
  حالا درپوش سلول ها را باز کنید و شفیره ها را به آرامی پاک کنید.
  پس از آن شفیره های زنبور نر را برای کنه های بالغ واروآ بررسی کنید. اگر بیش از 10 درصد آلوده شده اند، باید اقدامات مناسب را برای به حداقل رساندن جمعیت کنه انجام دهید.

همه این روش ها برای تجزیه و تحلیل جمعیت زنبور عسل از نظر آلودگی کنه واروآ توصیه می شود. همچنین پیشنهاد می‌شود که از تکنیک‌های متعددی برای اطمینان از اینکه اندازه‌گیری مناسب برای هر کندو به‌دست می‌آید، ترجیحا زمان های مختلف در یک فصل استفاده شود.

گزینه های درمان
چندین گزینه درمانی برای رفع اثرات نامطلوب PMS وجود دارد. مهمترین چیز این است که جمعیت کنه را مدیریت کنید و آن را تا حد امکان پایین نگه دارید. این کار را می توان با نصب و نگهداری یک سیستم مناسب تله گذاری کنه و استفاده از تخریب کننده های واروآ در صورت لزوم انجام داد.

کاهش استرس روی کلنی با ارائه تغذیه کافی و اطمینان از تهویه زیاد کندو بسیار مهم است. همچنین حفظ سلامت کلنی با تغذیه تکمیلی، درمان بیماری ها و آفات و ایجاد فضای کافی برای حرکت زنبورها نیز مفید است.کلنی های خود را از نظر علائم آلودگی کنه ها و ویروس های زنبور عسل از نزدیک تحت نظر داشته باشید و در صورت نیاز سریع عمل کنید. می تواند به جلوگیری از بروز مشکل کنه در مقیاس بزرگ کمک کند.

نتیجه
PMS سلامت زنبورها و در نتیجه تولید عسل را به طور جدی تهدید می کند. زنبورداران برای انجام اقدامات پیشگیرانه باید از علائم و نشانه ها آگاه باشند. زنبورداران با نظارت دقیق کندوهای خود و استفاده از درمان های مناسب در صورت نیاز می توانند به محافظت از زنبورهای خود در برابر این بیماری ویرانگر کمک کنند.